Rollen som rådgivare privat försäkring
Vad gör du på ditt jobb?
– Jag ger privatkunder rådgivning gällande försäkringar. Det handlar om allt ifrån fordonsförsäkringar till sak-, person- och livförsäkringar.
Vad är det bästa med rollen?
– Att möta kunder och att få skapa trygghet för kunden genom rätt försäkringsskydd.
Hur hamnade du i försäkringsbranschen?
– Jag arbetade som säljare och projektledare på en internetbyrå, som hjälpte företag med deras digitala marknadsföring. Jag fick tips av några av kollegorna därifrån, som bytt till Länsförsäkringar och som tyckte det var toppen. Så jag sökte och började här 2017.
Hur var din första tid på Länsförsäkringar Jönköping – och hur trivs du idag?
– Det var mycket att ta in i början men väldigt roligt, och alla var mycket välkomnande, hjälpsamma och trevliga. Jag trivs väldigt bra hos LF.
Hur kan en vanlig arbetsdag se ut för dig?
– Fokus ligger på kontakt med våra inkommande kunder via telefon och fysiska kundmöten. Jag hanterar även frågor från kunderna via chatt, mejl och säkra meddelanden. Jag har även mycket kontakt med kollegor på andra avdelningar kring ärenden som rör kund.
Jobbar man bara individuellt eller även i grupp?
– Man jobbar individuellt men som grupp hjälper och stöttar vi varandra och tillsammans når vi våra uppsatta mål.
Vad gör en kundrådgivare till en bra kundrådgivare?
– Man lyssnar på kunden för att sedan kunna rekommendera rätt försäkringar kopplat till kunden/hushållets behov, håller en hög servicenivå i varje samtal.
Vad är det bästa med Länsförsäkringar Jönköping?
– Att vi är kundägda och lokala. Fördelen med det är att vi jobbar nära våra kunder med kunden i fokus, vilket bland annat resulterar i en smidigare skadereglering. Dessutom ger vi återbäring till våra kunder när vi går med vinst, vilket gör att vinsten stannar i länet - istället för att hamna hos aktieägare någon helt annanstans.