Rollen som kundrådgivare bank

Hur ser vardagen ut på en bank? Vad gör man egentligen på ett försäkringsbolag? Hur arbetar en fastighetsmäklare när denna ska sälja en bostad? I rollen som kundrådgivare bank hos Länsförsäkringar Jönköping får man svar på alla dessa frågor. – En dag kan vara väldigt varierande med allt från spontana kundbesök på kontoret till bokade kundmöten online, säger Martina Holstensson som i dag arbetar som just kundrådgivare bank på Länsförsäkringar Jönköping.

 

Bland alla yrkesroller på Länsförsäkringar Jönköping så finns det få som har samma bredd som rollen kundrådgivare bank. I rollen arbetar man bland annat tätt ihop med bankrådgivarna. Martina Holstensson har arbetat som kundrådgivare bank i några års tid nu och enligt henne är det just bredden som gör det till ett roligt jobb.

Man träffar kunder varje dag - på kontoret, via telefon eller i digitala kanaler - och ger dem rådgivning, det är otroligt kul. Man samarbetar nära med våra bankrådgivare och fastighetsförmedlare, och på så sätt hjälper man kunderna med helheten inom både bank och försäkring, säger Martina Holstensson.

Ofta är man i rollen den som kunderna träffar allra först vid ett fysiskt möte. Det i sin tur gör att man får en nära relation till kunderna.

Man är bland annat med och gör upp en sparplan för att de ska kunna köpa sin första bostad och ibland är det deras största köp i livet, och det är just helheten som är det bästa med den här rollen.

I rollen får man även lära sig otroligt mycket om både bank och försäkring, vilket gör att arbetsdagarna är väldigt varierande.

Det är allt från spontana kundbesök på kontoret till bokade onlinemöten. Bland ärendena är det oftast bankbyten till oss från en annan bank som står på agendan. Varje dag nås man dessutom av olika ärenden i digitala kanaler och via telefon, och hjälper kunderna den vägen.

Även om det är bredden och helheten som sticker ut med rollen så finns det stort samarbete med kollegorna på bolaget.

När det kommer till banklån så är det våra bankrådgivare som hjälper till med det, och när det kommer till fastighetsaffärer så samarbetar vi med vår fastighetsförmedling. Jag skulle säga att man jobbar mest individuellt men man tar mycket hjälp i rådgivningen av sina kollegor. Man hjälper och stöttar varandra i det dagliga arbetet. Vi har dessutom både individuella och gemensamma mål, vilket gör att man måste samarbeta ihop för att nå dem.

Martinas resa på Länsförsäkringar Jönköping började dock inte som kundrådgivare bank. Tidigare hade hon en annan roll på bolaget men hon lockades av rollen då hon på nära håll fick se hur vardagen såg ut när man arbetade som just kundrådgivare bank.

Att få se hur de hjälpte kunderna ”hela vägen” med både bank och försäkring gjorde att jag kände att jag också ville göra det. Att få se nöjda kunder lämna våra lokaler gjorde att jag en dag sökte mig vidare inom bolaget till den här tjänsten, och jag ångrar mig inte alls, säger Martina som även påpekar att det är en bransch och ett jobb i ständig förändring.

Det är oerhört roligt men också utmanande. Eftersom man ger rådgivning inom både bank och försäkring så är det mycket att lära sig och ha koll på. Man lär sig något nytt varje dag som man sedan ska förmedla vidare till kunderna. Det bästa med jobbet är att man får utvecklas inom sina arbetsuppgifter. Dessutom är kollegorna underbara och det känns verkligen unikt att få jobba med både bank och försäkring samtidigt, avslutar Martina Holstensson.