Rollen som skadereglerare byggskador
Vad gör en skadereglerare? Är det mycket att lära sig? Hur ser samarbetet med kollegorna ut? Vi har pratat med Niclas Turesson, byggskadereglerare. - Det bästa med mitt arbete är att det varierar väldigt mycket beroende på vilken skada som inträffat och att jag kommer i kontakt med väldigt många kunder, både privat- och företagskunder, säger Niclas. Det bästa med mitt arbete är att det varierar väldigt mycket beroende på vilken skada som inträffat menar Niclas Turesson.
Jag och min grupp jobbar som byggskadereglerare och det innebär att vi hanterar skador på allt ifrån den lilla lekstugan på trädgårdstomten till stora fastigheter tillhörande företag alternativt flerfamiljshus. Dagen kan börja med att vi får in en ny skada som vi hjälper kunden med att få besiktad, vi kan även hjälpa kunden med att koppla in någon av våra förtroendebyggare som vi har ett samarbete med, så kunden får rätt hjälp i skadan. Vi samarbetar även mycket internt med andra skadeavdelningar då kunden kan behöva hjälp från flera handläggare beroende på vad som har hänt.
Arbetet växlar mellan att vi tar emot nya skador, går igenom besiktningsrapporter och kalkyler från byggare i pågående ärenden, har kundkontakter främst via mejl eller telefon och betalar fakturor. Som byggskadereglerare har man även jour enligt schema, då gäller det att vara tillgänglig på telefon och hjälpa kunder som drabbats av de mer akuta skadorna som kräver åtgärder på en gång. Det kan i vissa fall innebära att vi åker ut och träffar kunder som drabbats av till exempel en brandskada.
Anledningen till att jag sökte mig till Länsförsäkringar Jönköping och tjänsten som byggskadereglerare för drygt fyra år sedan är egentligen tack vare min svägerska. Hon jobbade då på Folksam i Stockholm som byggskadereglerare och tyckte att jobbet skulle passa mig. Jag jobbade då som golvläggare sedan 15 år tillbaka och det kändes främmande att jobba inne på ett kontor och dessutom inom försäkring. Men jag sökte tjänsten och jag ångrar mig inte en sekund. Mycket tack vare att jag har så fina och bra kollegor som alla har bakgrund inom byggsektorn. Jag kände mig välkommen och hemma direkt. Det är också roligt att många av de byggare jag hade kontakt med som golvläggare har jag fortsatt kontakt med idag genom våra förtroendebyggare.
Under min första tid som byggskadereglerare var det mycket att lära sig, inte minst våra försäkringsprodukter och de system vi jobbar med, men det kom jag snabbt in i trots att jag inte hade jobbat så mycket med datorer tidigare. Bilden som jag hade framför mig innan jag började på Länsförsäkringar Jönköping var ”det kan väl inte vara kul att tillbringa dagarna på samma kontor dag ut och dag in?” Men det ändrades ganska snabbt eftersom kollegorna (inte bara på byggskador) är både hjälpsamma och väldigt trevliga, vi har väldigt kul på jobbet. Vi arbetar individuellt men även i grupp. Vi tar hjälp av varandra och bollar idéer och tankar, byter även erfarenheter med varandra. Det bästa med att jobba som skadereglerare är att hjälpa våra kunder ta sig igenom svåra och jobbiga händelser. Det bästa med att jobba på Länsförsäkringar Jönköping är att man utvecklas som person och vi erbjuds bra utbildningar, både i huset och genom Länsförsäkringar AB i Stockholm. Vi är verkligen ett härligt gäng!